Biyodizel, biyokütleden elde edilir ve motor yakıtı olarak kullanılır. Yenilenebilir özelliği ve daha düşük karbon emisyonu nedeniyle biyodizel, çevre dostu bir yakıt alternatifi olarak dikkat çekmektedir. Bu çalışmada, Ankara ilinde toplu taşıma araçlarında atık yağlardan üretilen biyodizelin kullanımını ve bu kullanımın karbon ayak izi üzerindeki etkilerini incelemektedir. Ayrıca yerel ekonomi üzerindeki etkiler, çevresel sürdürülebilirlik bağlamında incelenmiştir. Atık yağların biyodizele dönüştürülmesi, hem çevresel sürdürülebilirliği destekleyen hem de enerji çeşitliliği sağlayan bir yakıt alternatifi olarak öne çıkmaktadır. Türkiye’de kamu ulaşımında biyodizel kullanımı üzerine yapılan detaylı analizlerin sınırlı olması, bu çalışmayı yenilikçi bir konuma taşımaktadır. Çalışmada, biyodizel kullanımının toplu taşıma filosundaki otobüslerde fosil yakıt tüketimini ne kadar azalttığı ve karbon emisyonlarına katkısı sayısal verilerle açıklanmaktadır. Ayrıca, bu uygulamanın yerel ekonomiye sağladığı katkılar ve uzun vadede sürdürülebilir kentsel ulaşım üzerindeki etkileri de değerlendirilmiştir. Ankara'da her ay 870522 l atık yağ toplanmakta ve bu yağlardan elde edilen aylık 739943 l biyodizel sayesinde karbon emisyonları %76 oranında azalmaktadır. Sonuç olarak, enerji tüketimi, verimlilik ve karbon emisyonu analizleri yapılan biyodizelin ekonomik ve çevresel açıdan sürdürülebilir bir alternatif olduğunu göstermektedir. Atık yağların geri dönüşümü sayesinde atık yönetiminin iyileşmesi ve çevreye olan olumsuz etkilerin azalması beklenmektedir.
Biomass energy is a renewable energy source obtained by converting organic wastes and plant materials into energy. Biomass, which has an increasing importance in energy consumption in recent years, contributes to sustainability and carbon emission reduction targets as an alternative to fossil fuels. Biodiesel is derived from biomass and used as a motor fuel. Due to its renewable feature and lower carbon emission, biodiesel attracts attention as an environmentally friendly fuel alternative. This study examines the utilisation of biodiesel derived from waste oils in public transport vehicles within the province of Ankara, and the impact of this utilisation on the carbon footprint. The conversion of waste oils into biodiesel represents a promising fuel alternative that simultaneously advances environmental sustainability and fosters energy diversity. The study presents a numerical analysis of the impact of biodiesel usage on fossil fuel consumption and carbon emissions in the public transport fleet, specifically in buses. Furthermore, the impact of this practice on the local economy and its long-term implications for sustainable urban transportation are also assessed. In Ankara, 870522 liters of waste oil are collected on a monthly basis, resulting in a reduction of 76% in carbon emissions due to the production of 739943 liters of biodiesel derived from these oils. As a result, energy consumption, efficiency and carbon emission analyses show that biodiesel is an economically and environmentally sustainable alternative. It is expected that the recycling of waste oils will improve waste management and reduce the negative impacts on the environment.