Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, sa.64, ss.123-149, 2025 (ESCI)
Matematiksel düşünme, günlük yaşamın sürdürülmesinde ve bilimin gelişiminde kritik bir öneme sahiptir. Bu çalışmada, matematiksel düşünme ile Bilgi İşlemsel Düşünme (BİD) arasındaki epistemolojik bağlantı incelenmektedir. Çünkü BİD, problem çözme sürecini düşünme biçimi ve bilgisayar bilimi araçlarıyla ele aldığı için, matematiksel düşünmeyle önemli bir ilişkiye sahip olduğu düşünülmektedir. Bu ilişkinin anlaşılması için, çalışmada matematiksel modelleme problemleri bilişsel perspektifle ele alınmıştır. Durum çalışması araştırma deseni kullanılarak, matematik eğitimine BİD'i entegre etmeye çalışan çalışmalar incelenmiş ve bir kavramsal çerçeve oluşturulmuştur. Oluşturulan çerçeve doğrultusunda bir mesleki gelişim kursu hazırlanmış ve bir matematik öğretmenine uygulanmıştır. Böylece modelleme sürecindeki bilişsel süreçler ile BİD bileşenleri arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırmanın bulgularına göre, (a) soyutlamanın Piaget’in soyutlama teorisi bağlamında ele alınmasının matematiksel düşünmeyi anlamada daha etkili olduğu, (b) modelleme sürecinde birden fazla BİD bileşeninin her aşamada açığa çıkabileceği ve herhangi bir bileşenin tek bir aşama ile ilişkilendirilemeyeceği belirlenmiş, (c) matematiksel düşünme ile BİD arasındaki ortak ve farklı düşünme süreçleri ortaya konmuştur. Bu bulgular, matematiksel düşünme ve BİD arasındaki karmaşık ilişkilerin daha derinlemesine anlaşılmasına katkı sağlamaktadır.