5. BİLSEL INTERNATIONAL KIBYRA SCIENTIFIC RESEARCHES CONGRESS, Burdur, Türkiye, 5 - 06 Temmuz 2025, ss.258-268, (Tam Metin Bildiri)
Eğitimde sosyal adalet ve fırsat eşitliği günümüzde pek çok araştırmaya konu olmaktadır. Bu çalışma,
Türkiye'de öğrencilerin sosyoekonomik düzeylerine (SED) göre akademik başarılarında oluşan farklılıkları
PISA ve TIMMS sınavları üzerinden analiz etmektedir. Araştırma ayrıca çeşitli yıllarda OECD tarafından
yapılan ölçümlerde öğrencilerin K12 seviyesinde öğrenimlerini tamamlama ve yükseköğretime devam etme
durumlarını sosyo-ekonomik düzey açısından incelemektedir. 2011–2023 yılları arasında uygulanan
değerlendirme sonuçları; okuma, matematik ve fen alanlarında düşükten yükseğe beş gelir grubuna (1: en
yoksul – 5: en zengin) göre başarı düzeyleri üzerinden karşılaştırılmıştır. Bulgular, gelir düzeyi arttıkça başarı
oranlarının da düzenli şekilde yükseldiğini göstermektedir. Özellikle yüksek yeterlik düzeyine ulaşmada yoksul
öğrenciler ciddi şekilde dezavantajlıdır. Bu bulgular eğitimde sınıfsal eşitsizliğin yapısal niteliğini ortaya
koymakta ve politika yapıcılar için yön gösterici olmaktadır.
Social justice and equality of opportunity in education have been the focus of numerous studies. This
research examines the differences in students' academic achievement based on their socio-economic status
(SES) in Turkey through PISA and TIMMS evaluations. It also explores the socio-economic backgrounds of
students concerning the completion of K12 education and higher education, as evaluated in OECD evaluations
conducted over various years. The results of evaluations from 2011 to 2023 are compared across five income
groups (1: poorest to 5: richest), in the light of the achievement levels in reading, mathematics, and science. The
findings indicate that achievement rates rise steadily with increasing income levels. Notably, students from
poorer backgrounds face significant disadvantages in attaining high competence levels. These results highlight
the structural nature of class-based inequalities in education and offer valuable guidance for policymakers.