Ders Çizelgeleme Probleminin Melez Genetik Algoritmalar İle Performans Analizi


Palamutçuoğlu B. T., Gerşil M.

Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, cilt.6, sa.1, ss.242-262, 2013 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 6 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2013
  • Dergi Adı: Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM), Asos İndeks, Sobiad Atıf Dizini
  • Sayfa Sayıları: ss.242-262
  • Manisa Celal Bayar Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Ders çizelgelemenin oluşturulması, eğitimin aksamadan yapılabilmesi ve sonuçlarının değerlendirilebilmesi için gerekli olan en önemli hizmetlerden biridir. Ders programları belirli kısıtlar altında derslerin, uygun dersliklere ve zaman dilimine atanmasını sağlayan çizelgelerdir. Genel ders çizelgeleme problemi NP-zor (Non polinominal – zor) sınıfındadır. Bu nedenle bu problemlerin çözümünde deterministik yöntemler başarılı olamamaktadır. Bu çalışmada, eğitimde zamanlama konusunun alt bölümü sayılabilecek ders programlarının verimliliğinin arttırılması için yapay zeka yöntemlerinden biri olan genetik algoritma kullanılarak, ders programı hazırlayan ve optimize eden bir yazılım programı geliştirilmiştir. Daha etkin bir eğitim ve öğretim sağlamak için geliştirilen yazılım programı, eğitim ve öğretim verimliliği ve ders ağırlığını kriter olarak kullanmaktadır.