Fizyoterapistlerin ve Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü Öğrencilerinin Ağrı Algıları ve Empati Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Kesitsel Bir Çalışma


UZUNCA H. A., ILGIN D., ÇILGA G.

Türkiye Klinikleri Sağlık Bilimleri Dergisi, cilt.10, sa.1, ss.77-84, 2025 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Amaç: Araştırmada, fizyoterapistlerin ve fizyoterapi ve reha- bilitasyon bölümü ö ğrencilerinin ağrı algıları ve empati düzeylerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Gereç ve Yöntemler: Gönüllülerin demo- grafik bilgileri, eğitim bilgileri, mesleki deneyim düzeyleri ve fizyote- rapi uygulamalar ında a ğrı oluşturabilecek yöntemler tercih edip etmedikleri kaydedildi. Ağrı algıları için Ağrı İnançları Ölçeği ve em- pati düzeyi için Toronto Empati Ölçeği kullanıldı. Veriler yüz yüze gö- rüşme tekniği ile toplandı. Bulgular: Araştırmaya 110 fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümü ö ğrencisi ve Manisa Celal Bayar Üniversite Hafsa Sultan Hastanesi ve Manisa İl’inde özel kurumlarda çalışan 26 fizyoterapist dahil edildi. Tüm gönüllülerin empati düzeyi ile a ğrı inançları ölçek skoru (r=-0,205; p=0,016) ve ağrı inançları ölçeği or- ganik alt boyut skoru arasında (r=-0,188; p=0,029) istatistiksel olarak anlamlı ve zay ıf yönde korelasyon bulundu. Fizyoterapist grubun (r=-0,447; p= 0,000) ve öğrenci grubun (staj süresi: r=-0,624; p=0,000; sınıf: r=-0,575; p=0,000) empati düzeyi ile mesleki deneyimi arasında negatif yönde bir korelasyon vardı. Sonuç: Araştırma sonuçlarımız fiz- yoterapist ve öğrenci grupların her ikisinde de empati düzeyi ile dene- yim süresi arasında negatif yönde bir ilişki olduğunu göstermekte olup empati düzeyinin deneyim süresine bağlı olarak düşüşünü kontrol ede- bilmek amacıyla eğitim müfredatında ve klinik ortamda empati düzeyi ve ağrı algısı farkındalığını artırmaya yönelik yöntemlere yer verilmesi konusundaki ihtiyaca dikkati çekmektedir.
Objective: The aim of the study was to evaluate the pain perceptions and empathy levels of physiotherapists and students of phys- iotherapy and rehabilitation department. Material and Methods: Vol- unteers’ demographic information, educational background, level of professional experience and whether they preferred methods that may cause pain in physiotherapy applications were recorded. The Pain Be- liefs Questionnare was used for pain perceptions and the Toronto Em- pathy Questionnare was used for empathy level. Data were collected by face-to-face interview technique. Results: The study included 110 phys- iotherapy and rehabilitation students and 26 physiotherapists working in Manisa Celal Bayar University Hafsa Sultan Hospital and private in- stitutions in Manisa Province. A statistically significant and weak cor- relation was found between the empathy level of all volunteers and the pain beliefs scale score (r=-0.205; p=0.016) and the pain beliefs scale or- ganic subscale score (r=-0.188; p=0.029). There was a negative corre- lation between the empathy level and professional experience of the physiotherapist group (r=-0.447; p= 0.000) and the student group (in- ternship duration: r=-0.624; p=0.000; grade: r=-0.575; p=0.000). Con- clusion: Our results show that there is a negative correlation between the level of empathy and the duration of experience in both physiotherapist and student groups and draw attention to the need to include methods to increase the level of empathy and pain perception awareness in the ed- ucational curriculum and clinical environment in order to control the de- crease in empathy level depending on the duration of experience.