SWOT ANALYSIS REGARDING THE DETERMINATION OF CITY MARKETING STRATEGIES: MANISA, DISTRICT KÖPRÜBAŞI


Kestane S., Ateş A. M., Kestane Ö.

Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, vol.18, no.2, pp.283-298, 2017 (Peer-Reviewed Journal) identifier

Abstract

The aim of the study is to determine the strong and weak aspects of the District of Köprübaşı compared with competing provinces and districts, and to determine the targets and strategies within the scope of city marketing of the town by establishing the threats and opportunities. A workshop with nearly 100 people, consisting of academicians, entrepreneurs, industrials, farmers, local administration and students is organized and the SWOT analysis of the town is established by the brain-storming method. The results obtained from this study are constituting a sample for many regions in the Aegean Region which have similarities with the District Köprübaşı. The usage of strawberries as the locomotive product at the promotion of the District Köprübaşı, the preparation of a city guide and issues like the usage of the internet and the social media for the promotion of the city are some of the suggestions of the current study
Çalışmanın amacı, Köprübaşı ilçesinin rakip il ve ilçelere göre güçlü ve zayıf yönlerinin belirlenmesi ve karşılaşılabilecek tehdit ve fırsatların tespit edilmesi ile şehrin şehir pazarlaması kapsamında hedef ve stratejilerinin belirlenmesidir. Çalışmada akademisyen, girişimci, sanayici, çiftçi, yerel yöneticiler ve öğrencilerden oluşan yaklaşık 100 kişilik bir katılımcı ile bir çalıştay düzenlenmiş ve beyin fırtınası tekniği ile şehrin SWOT analizi ortaya çıkartılmıştır. Çalışma, elde edilen sonuçların Ege Bölgesi'nde Köprübaşı İlçesi ile benzerlik gösteren pek çok yöre için bir örnek teşkil etmesi bakımından önemlidir. Köprübaşı ilçesinin tanıtımında lokomotif ürün olarak çileğin kullanılması, bir şehir rehberinin hazırlanması ve şehrin tanıtımında internet ve sosyal medyanın kullanılması gibi konular da bu çalışmanın önerilerinden bazılarıdır