ALANLA İLİŞKİLENDİRİLMİŞ FİNANSAL OKURYAZARLIK EĞİTİMİ MODELİNİN SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ FİNANSAL OKURYAZARLIKLARI VE FİNANSAL TUTUMLARINA ETKİSİ


ADALAR H., ATA B.

Tarih Okulu Dergisi, cilt.14, sa.52, ss.2266-2304, 2021 (TRDizin) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 14 Sayı: 52
  • Basım Tarihi: 2021
  • Doi Numarası: 10.29228/joh.50765
  • Dergi Adı: Tarih Okulu Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.2266-2304
  • Manisa Celal Bayar Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmada sosyal bilgiler öğretmen adaylarının finansal okuryazarlıklarının nasıliyileştirilebileceği sorusuna cevap aranmıştır. Bu bağlamda araştırmacı tarafındangeliştirilen finansal okuryazarlık eğitimi modelinin (FOEM) Türkiye’de sosyal bilgilerlisans eğitimi kapsamında verilen ekonomi dersi ile bütünleştirilerek uygulanmasınınöğretmen adaylarının finansal okuryazarlıkları ve finansal tutumları üzerindekietkililiğinin ortaya konulması amaçlanmıştır. Araştırmada, zengin bir veri çeşitliliği eldeetmek amacıyla nicel ve nitel araştırma modellerinin birlikte kullanıldığı karma yöntemdesenlerinden “yakınsayan paralel desen” prosedürü takip edilmiştir. Bu kapsamdaaraştırmanın nicel boyutu için deneysel yönteme, nitel boyutu için ise durum çalışmasıyöntemine başvurulmuştur. Araştırmanın çalışma grubunu bir devlet üniversitesinineğitim fakültesi sosyal bilgiler eğitimi 1. sınıf düzeyinde öğrenim gören 76 öğretmenadayı (37 Kız ve 39 Erkek) oluşturmuştur. Araştırma kapsamında nicel verilerin toplanması için “Finansal Okuryazarlık Testi” ve “Finansal Okuryazarlık Tutum veDavranış Ölçeği” kullanılmıştır. Nitel verilerin toplanması amacıyla da odak grupgörüşme tekniği çerçevesinde araştırmacı tarafından oluşturulan “yarı-yapılandırılmışgörüşme formu” kullanılmıştır. Araştırmaya ilişkin uygulama ve veri toplama süreci2015-2016 eğitim öğretim yılı bahar döneminde verilen “Ekonomi” dersi kapsamındatoplamda 14 hafta sürmüştür. Araştırma sonuçları Ekonomi dersine entegre FOEMkapsamında uygulanan finansal okuryazarlık öğretimi etkinliklerinin sosyal bilgileröğretmen adaylarının finansal okuryazarlıkları ve finansal tutum ve davranışları üzerindeistatistiksel olarak anlamlı ve pozitif yönde bir etki oluşturduğunu ortaya koymuştur.Ayrıca odak grup görüşmelerinden elde edilen sonuçların nicel veri toplama araçlarıylaulaşılan bulguları büyük oranda desteklediği sonucuna ulaşılmıştır.
In this study, it was sought an answer to the question how to improve the financial literacy of social studies teacher candidates. In this context, it is aimed to reveal that the effectiveness of implementation of the financial literacy education model [FL-EM] developed by the researcher integrating into the Economics course given within the scope of social studies education in Turkey on teacher candidates’ financial literacy and financial attitudes. In the study, it was followed the "convergent parallel pattern" procedure, which is one of the mixed method designs in which quantitative and qualitative research models are used together in order to obtain a rich variety of data. Concordantly, the experimental method was used for the quantitative dimension of the research and the case study method was used for the qualitative dimension. The study group of the study consisted of 76 teacher candidates (37 girls and 39 boys) studying at the first grade level of social studies education at the education faculty of a state university. In the study, "Financial Literacy Test" and "Financial Literacy Attitude and Behavior Scale" were used to collect quantitative data. In order to collect qualitative data, the "semi-structured interview form" created by the researcher within the framework of the focus group interview technique was used. In order to collect qualitative data, the "semi-structured interview form" created by the researcher within the framework of the focus group interview technique was used. The implementation and data collection process of the research lasted 14 weeks in total within the scope of the "Economy" course given in the spring semester of the 2015-2016 academic year. The results of the research revealed that the financial literacy teaching activities implemented within the FL-EM integrated into the Economics course had a statistically significant and positive effect on the financial literacy and financial attitudes and behaviors of social studies teacher candidates. In addition, it was concluded that the results obtained from the focus group interviews substantially supported the findings obtained with quantitative data collection tools.