Sütçü M., Sevik M. K.(Yürütücü), Şahin T., Özcan O.
TÜBİTAK Projesi, 2024 - 2025
Bu çalışmada endüstriyel bir atığın (kuvars yüzey üretiminde parlatma hattından elde edilen atık çamurun) otomotiv uygulamalarından biri olan fren balatası kompozisyonlarında kullanılabilirliğinin araştırılması amaçlanmıştır. Kuvars yüzey malzemesi üretiminde en az %90 civarında silika (kuvars, SiO2) minerali ve en fazla %10 civarında reçine kullanılmaktadır. Bu yüzden atık çamurun içerisinde mikronize kuvars yüzdesi oldukça yüksektir. Yüksek kuvars içerikli atık çamur filtre edilerek yoğunlaştırılmış çamur formunda atık bertaraf ve depolama tesislerine gönderilmekte, bu durum hem çevresel sorun hem de ekonomik kayıp olmaktadır. Projede bu atığın otomotiv fren balatası üretiminde alternatif hammadde olarak değerlendirilebilmesi için deneysel çalışmalar yapılmıştır. Kurutulup toz haline getirilmiş atık, reçinesi giderilmemiş ve yakılarak giderilmiş olmak üzere iki farklı şekilde balata üretiminde kullanılmıştır. Atıklar belirlenecek fren balatası kompozisyonlarında belirli oranlarda reçete kompozisyonlarında kullanılarak karışımlar hazırlanarak ve sıcak presleme ve kürleme yöntemiyle balata numunelerinin üretimleri gerçekleştirilmiştir. Üretilen numunelere fiziksel ve mekanik özellikleri (sertlik, aşınma ve sürtünme) ile mikroyapısal karakterizasyonu yapılmış ve elde edilen bulgular fren balatası nitelikleri ve uygunluğu açısından değerlendirilmiştir.